Divendres 26 de Maig de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes prōpies i de tercers per recopilar informaciķ estadística sobre els hābits de navegaciķ. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instalˇlaciķ i ús. Llegeix més Accepto
 
Diàleg 4. Mobilitat, formes d’organització i gestió dels transports públics
Descarregar document complet en PDF

10 propostes

Moderador: Andreu Ulied

Relator: Oriol Biosca

Objectiu: Establir, en el context de crisi, les prioritats en infraestructures de transport en relació directa amb el model de mobilitat del país

1 Plantejament

La qüestió de les infraestructures de transport ha estat al centre del debat polític i social dels darrers 10 anys de forma quasi permanent. L’interès de la societat catalana per les infraestructures de transport ha coincidit amb el que probablement ha estat el període de la història amb major nivell d’inversió pública en aquest sector (entorn a l’1’5% del PIB) amb obres tant significatives com l’AVE Madrid-Barcelona-França (més de 10.000M€ d’inversió), la línia 9 i 10 de metro de Barcelona (prop de 10.000M€), l’ampliació del Port (1.000M€) i de l’Aeroport de Barcelona (1.300M€), els diversos plans d’autovies i vies ràpides (quart cinturó, eix del Llobregat, C-17, Bracons, eix Diagonal....), diversos projectes d’escala urbana-metropolitana (tramvies, rodalies,metros,metros lleugers...).

L’escassesa de recursos que es dóna avui a Catalunya dificulta a curt i mig termini l’execució de noves grans obres públiques (o l’acabament d’algunes ja iniciades o plantejades). Cal reflexionar doncs entorn a quines infraestructures o quins tipus d’infraestructura es necessiten, a l’interès que tenen els projectes plantejats abans de la crisi, tenint en compte el cost i els beneficis socials reals que poden aportar a la ciutadania, i els mecanismes que permetin una acció del planejament i l’execució de projectes més eficient.


2 Eixos temàtics

S'aborden tres temàtiques:

1. Quin model de planejament d’infraestructures de transport després de la crisi?

2. Quins projectes passen a ser prioritaris per a Catalunya?

3. Quins models de gestió estratègica i finançament per les infraestructures de transport?


3 Primeres conclusions


1. Model de planejament: Calen canvis en el model de planejament d’infraestructures en el sentit de complementar els necessaris instruments de planejament amb mecanismes per millorar-ne l’eficàcia:

-Programa d’inversions que estableixi a curt termini les actuacions del planejament que s’executaran d’acord amb criteris de prioritzaci

-Avaluació ex-ante i ex-post de la rendibilitat social i econòmica dels projectes de transport

-Cos de tècnics amb solvència que aporti elements de judici en planejament i avaluació d’infraestructures

-Criteris de priorització: Rendibilitats socioeconòmiques positives, maximització de benefici social, eliminació de colls d’ampolla, explotació d’infraestructures existents i solucions TIC

2. Infraestructures prioritàries a Catalunya. Es pren com a referència la proposta d’actuacions prioritàries en l’àmbit de les infraestructures de transport bàsiques per a Catalunya que va elaborar la comissió de Transports del Col•legi de Camins el maig de 2013

-Millora en la intermodalitat de les mercaderies: accessos ferroviaris als ports de Barcelona i Tarragona

-Millora en la intermodalitat de les persones: estació de la Sagrera i connexió ferroviària amb la T1 de l’aeroport de Barcelona

-Obres lineals ferroviàries: corredor del Mediterrani i doble via Barcelona-la Garriga

-Obres lineals en carreteres: Quart cinturó, desdoblament N-II Maçanet-Girona i enllaç A-2 i AP-7 a Castellbisbal

-Xarxa metropolitana de transport: línia 9, metro del Vallès i xarxa bus-VAO

-Millora de la mobilitat a Barcelona: plaça de les Glòries (sense necessitat de túnel) i tramvia per la Diagonal

3. Models de gestió i finançament:

-Publicació de balanços d’infraestructures i serveis de transport (cost real, subvencions, usuaris...)

-Marc tarifari integrat en funció del tipus de via, horari i vehicle amb capacitat d’incidir sobre la congestió i la seguretat viària

-Vincular el disseny de la infraestructura a l’organització dels serveis per garantir la sostenibilitat financera
Actualitat territorial
Documentaciķ territorial

Cerca per comarques
Destaquem